.

Een Nederlandse bv verkoopt artikelen aan particulieren in de EU. De bv schakelt een adviesbureau in om de btw-registratie en aangiften btw in verschillende EU-landen te verzorgen. Vervolgens ontstond een geschil over de facturen van het adviesbureau. De bv weigerde een deel daarvan te betalen. De rechtbank moest oordelen over de vraag of de bv de facturen dient te betalen.

Feiten

De bv heeft altijd Nederlandse btw gefactureerd aan haar EU-klanten. In juli 2020 eiste de Belgische belastingdienst inzicht in de verkopen over 2016-2019, omdat de drempel voor afstandsverkopen vermoedelijk was overschreden. Na zelf een Belgisch btw-nummer te hebben aangevraagd, benadert de bv het adviesbureau voor verdere ondersteuning. De offerte vermeldt vaste tarieven: € 750 eenmalig per land voor de btw-registratie en € 150 per maand per land voor de btw-aangiften, met 15% korting indien alle registraties via het adviesbureau verlopen. Na akkoord verzorgt het adviesbureau de registratie van de bv in Spanje, Duitsland, Oostenrijk en Italië. Als gevolg van de registraties moeten alsnog aangiften over de voorafgaande vier tot vijf jaar worden ingediend. Het adviesbureau stuurt voor deze werkzaamheden facturen, die de bv weigert te betalen. Volgens de bv geldt het maandtarief alleen voor perioden na de registratie en vallen de aangiften over de periode voor de registratie onder het eenmalige registratietarief. Ook klaagt de bv over gebrekkige communicatie bij de bezwaarprocedures tegen de opgelegde boetes en het niet toepassen van de korting.

Oordeel van de rechtbank

De rechtbank past de Haviltex-norm toe bij de uitleg van een overeenkomst. Het gaat niet alleen om een taalkundige uitleg, maar ook om wat partijen redelijkerwijs van elkaar mogen verwachten. Volgens de rechtbank kon de bv niet redelijkerwijs verwachten dat btw-aangiften voor tijdvakken vóór registratie waren inbegrepen in het eenmalige tarief van € 750. De offerte bevat geen aanknopingspunt voor die uitleg. De rechtbank overweegt dat de bv, als 30 jaar actieve onderneming, verondersteld mag worden bekend te zijn met btw-aangifteverplichtingen. Aan de voorwaarde voor 15% korting (alle registraties via het adviesbureau) is niet voldaan. De oorzaak van de boetes ligt bij de bv zelf, aangezien zij haar fiscale verplichtingen niet tijdig is nagekomen. De rechtbank wijst de vordering van het adviesbureau grotendeels toe (€ 20.280 plus rente en € 977,80 buitengerechtelijke kosten), na correctie van één te hoge factuur. De reconventionele vorderingen van de bv worden afgewezen.

Conclusie

Deze uitspraak illustreert hoe de Haviltex-norm de uitleg van contracten bepaalt. De rechtbank kijkt niet alleen naar de letterlijke tekst, maar ook naar wat redelijkerwijs verwacht mag worden.

Bron: Rechtbank Noord-Holland | jurisprudentie | ECLI:NL:RBNHO:2025:1951 | 25-02-2025

Accountant voor de controlepraktijk

Onze controlepraktijk groeit. Daarom zijn we op zoek naar een accountant. Iemand die ruime ervaring heeft als verantwoordelijke voor wettelijke controles. Al wat ouder? Dat maakt ons echt niet uit. Als je het maar leuk en uitdagend vindt om met een team van jonge mensen te werken. We zijn een middelgroot kantoor. Daardoor zijn de lijnen met klanten, collega’s en kantoorleiding altijd kort en persoonlijk.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Fiscalist

We zoeken een ambitieuze RB die voor onze klanten dé gesprekspartner wil zijn bij alle fiscale zaken. Een man óf vrouw met analytische kwaliteiten en een no-nonsense mentaliteit. Creatief, praktisch én oplossingsgericht. Communicatief sterk en pro-actief. Dat wil zeggen: óók handig in het geven van ongevraagd advies.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

 

Assistent-accountant voor de samenstelpraktijk

Je bent een ambitieuze assistent op HBO-niveau, met zo’n 5 jaar ervaring bij een soortgelijk kantoor én toe aan een nieuwe stap in je loopbaan. Bij ons ga je je zelfstandig bezighouden met het samenstellen van veelal complexe jaarrekeningen. Jij bent het contact met de klant en trekt de kar. Daarbij begeleid je de jonge medewerkers die jou bij je werk en verantwoordelijkheden ondersteunen.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Accountant

Met je AA-titel op zak ken je het klappen van de zweep in een samenstelpraktijk. Maar je vindt het ook leuk om binnen het team van accountants een eigen specialisme te hebben. Fiscale zaken bijvoorbeeld. Of iets heel anders. Kortom: bij ons krijg je alle mogelijkheden om je verder te ontplooien. Ook in een richting die jou in het bijzonder boeit. Afwisseling én dynamiek dus. Dat héb je bij een kantoor dat niet te klein, maar ook zeker niet te groot is.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Na heel lang met veel plezier bij ons te hebben gewerkt, gaat één van onze vier secretariaatsmedewerksters met pensioen. Zij gaat dus vertrekken. Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe

Duizendpoot

(voor 16 tot 20 uur per week)

Het secretariaat heeft een centrale plek en rol in ons kantoor. Alles wat geregeld moet worden, komt er samen. Van secretaressewerk en de ontvangst van klanten tot het up-to-date houden van ons CRM-pakket, het verzorgen van mailings etc. Een hartstikke leuke baan dus voor een vrolijk mens met pit en initiatief bij wie accuratesse én taalgevoel in de genen zitten. Én die het leuk vindt om in een gezellig team aan de slag te gaan. Ervaring in de accountancy is een pré.

Wij

Fris, scherp, helder. Met die drie woorden geven we aan wat de kenmerken van onze dienstverlening zijn. En dát willen we elke dag waarmaken! Driebergen Accountants is een veelzijdige praktijk. Van zo’n werkgever mag je verwachten dat hij met zijn tijd meegaat. Dat hij weet wat belangrijk is voor medewerkers. Onderzoeken laten keer op keer zien dat zij gelukkig worden van de combinatie vrijheid en verantwoordelijkheid. Onze medewerkers hebben zelf invloed op de invulling van hun werk. Dat werk moet uitdagend en interessant zijn, aansluiten op de eigen kennis, kunde en interesses.

Is dat het enige? Natuurlijk niet! We kennen goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast is de werksfeer plezierig en de omgeving verzorgd, organiseren we geregeld leuke activiteiten naast het werk en kun je je werktijden afstemmen op persoonlijke omstandigheden. De kern van wat wij belangrijk vinden, is het bieden van ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.

Jij

Zin om onze nieuwe duizendpoot te worden? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Driebergen Accountants
Privacy overzicht
Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.