.

Btw-verhoging logies

De voorgenomen verhoging van het lage btw-tarief (9% → 21%) gaat niet door voor cultuur, media en sport. De btw op logies gaat in 2026 wel omhoog. Doet een klant in 2025 al een betaling voor logies die plaatsvindt in 2026 of later? Dan geldt meteen het tarief van 21% btw. Dit geldt ook bij vouchers voor enkelvoudig gebruik die bestemd zijn voor logies in 2026 of later. Bijvoorbeeld bij een cadeaubon voor een overnachting in een hotel in 2026.

Herziening btw-aftrek diensten aan onroerende zaken

Voor diensten aan onroerende zaken geldt vanaf 1 januari 2026 een herzieningsregeling. Deze diensten worden (inclusief het jaar van ingebruikname) vijf boekjaren gevolgd, waarbij de btw-aftrek gedurende die periode in overeenstemming wordt gebracht met het gebruik van de onroerende zaak voor belaste of vrijgestelde prestaties. 

Een dienst valt onder de herziening als aan de volgende drie voorwaarden wordt voldaan: 

  • De dienst komt gedurende meerdere jaren ten goede aan de onroerende zaak. 
  • De vergoeding voor de dienst is minimaal € 30.000 (exclusief btw). 
  • De dienst is op of na 1 januari 2026 in gebruik genomen.

De start van de herzieningstermijn is gekoppeld aan het moment van ingebruikname van de dienst. De drempel voorkomt dat een ondernemer die over een periode van vijf jaar los van elkaar meerdere (zeer) kleine verbouwingen laat uitvoeren, wordt geconfronteerd met evenzoveel verschillende herzieningstermijnen.

Herziening in laatste aangifte

De btw op bedrijfsmiddelen komt in aftrek naar gelang de mate van het gebruik voor btw-belaste prestaties. Als de mate van het gebruik voor belaste prestaties verandert, moet de aftrek worden herzien (als het verschil groter is dan 10%). Voor onroerende zaken is de herzieningstermijn negen jaar, volgend op het jaar van ingebruikname. Voor roerende zaken, waarop wordt afgeschreven, bedraagt de herzieningstermijn vier jaar volgend op het jaar van ingebruikname. 

De herziening kan op de volgende manier in de laatste aangifte van het jaar worden verwerkt: 

  • Te veel btw afgetrokken?
    Geef de herziening aan als een extra bedrag af te dragen btw, in rubriek 1 van de btw-aangifte.
  • Te weinig btw afgetrokken?
    Geef dit extra bedrag aan als voorbelasting, in rubriek 5b van de btw-aangifte.

Bezwaar en beroep tegen een voldoening van nihil

Een voldoening van nihil wordt gelijkgesteld met een voldoening op aangifte. Hierdoor is nu ook wettelijk geregeld dat bezwaar en beroep openstaat tegen een nihilaangifte (€ 0). Dit was al bestaand beleid van de Belastingdienst. Dit zal voor het eerst gelden voor belastingtijdvakken die aflopen op of na 31 december 2025. In principe is dat het laatste kwartaal van 2025, maar het kan ook over de maand december 2025 gaan of het hele jaar 2025.

Het moment waarop de bezwaartermijn aanvangt, is bij de btw afhankelijk van het moment waarop de verschuldigde belasting op aangifte is voldaan. Aangezien er bij een nihilaangifte geen betaalmoment is, wordt als startmoment voor bezwaar de dag na het einde van de betalingstermijn aangewezen. Voorwaarde is dat de ondernemer de nihilaangifte tijdig heeft ingediend.

Nieuw tarief van 8% overdrachtsbelasting

Vanaf 1 januari 2026 wordt de overdrachtsbelasting voor woningen die niet als hoofdverblijf dienen verlaagd van 10,4 naar 8%. Door de verlaging wordt het investeren in woningen voor verhuur aantrekkelijker. Ook wordt de aanschaf van een tweede woning, zoals een vakantiehuis, hierdoor voordeliger. Het tarief van 10,4% blijft in 2026 gehandhaafd voor de aanschaf van bedrijfspanden en kantoren.

Ook het verlaagde tarief van 2% voor woningen die als hoofdverblijf worden gebruikt door de verkrijger blijft gelijk. De voorwaarden voor de startervrijstelling wijzigen niet. De woningwaardegrens gaat in 2026 omhoog van € 525.000 naar € 555.000.

Bron: Ministerie van Financiën | wetswijziging | 27-10-2025

Accountant voor de controlepraktijk

Onze controlepraktijk groeit. Daarom zijn we op zoek naar een accountant. Iemand die ruime ervaring heeft als verantwoordelijke voor wettelijke controles. Al wat ouder? Dat maakt ons echt niet uit. Als je het maar leuk en uitdagend vindt om met een team van jonge mensen te werken. We zijn een middelgroot kantoor. Daardoor zijn de lijnen met klanten, collega’s en kantoorleiding altijd kort en persoonlijk.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Fiscalist

We zoeken een ambitieuze RB die voor onze klanten dé gesprekspartner wil zijn bij alle fiscale zaken. Een man óf vrouw met analytische kwaliteiten en een no-nonsense mentaliteit. Creatief, praktisch én oplossingsgericht. Communicatief sterk en pro-actief. Dat wil zeggen: óók handig in het geven van ongevraagd advies.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

 

Assistent-accountant voor de samenstelpraktijk

Je bent een ambitieuze assistent op HBO-niveau, met zo’n 5 jaar ervaring bij een soortgelijk kantoor én toe aan een nieuwe stap in je loopbaan. Bij ons ga je je zelfstandig bezighouden met het samenstellen van veelal complexe jaarrekeningen. Jij bent het contact met de klant en trekt de kar. Daarbij begeleid je de jonge medewerkers die jou bij je werk en verantwoordelijkheden ondersteunen.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Accountant

Met je AA-titel op zak ken je het klappen van de zweep in een samenstelpraktijk. Maar je vindt het ook leuk om binnen het team van accountants een eigen specialisme te hebben. Fiscale zaken bijvoorbeeld. Of iets heel anders. Kortom: bij ons krijg je alle mogelijkheden om je verder te ontplooien. Ook in een richting die jou in het bijzonder boeit. Afwisseling én dynamiek dus. Dat héb je bij een kantoor dat niet te klein, maar ook zeker niet te groot is.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Na heel lang met veel plezier bij ons te hebben gewerkt, gaat één van onze vier secretariaatsmedewerksters met pensioen. Zij gaat dus vertrekken. Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe

Duizendpoot

(voor 16 tot 20 uur per week)

Het secretariaat heeft een centrale plek en rol in ons kantoor. Alles wat geregeld moet worden, komt er samen. Van secretaressewerk en de ontvangst van klanten tot het up-to-date houden van ons CRM-pakket, het verzorgen van mailings etc. Een hartstikke leuke baan dus voor een vrolijk mens met pit en initiatief bij wie accuratesse én taalgevoel in de genen zitten. Én die het leuk vindt om in een gezellig team aan de slag te gaan. Ervaring in de accountancy is een pré.

Wij

Fris, scherp, helder. Met die drie woorden geven we aan wat de kenmerken van onze dienstverlening zijn. En dát willen we elke dag waarmaken! Driebergen Accountants is een veelzijdige praktijk. Van zo’n werkgever mag je verwachten dat hij met zijn tijd meegaat. Dat hij weet wat belangrijk is voor medewerkers. Onderzoeken laten keer op keer zien dat zij gelukkig worden van de combinatie vrijheid en verantwoordelijkheid. Onze medewerkers hebben zelf invloed op de invulling van hun werk. Dat werk moet uitdagend en interessant zijn, aansluiten op de eigen kennis, kunde en interesses.

Is dat het enige? Natuurlijk niet! We kennen goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast is de werksfeer plezierig en de omgeving verzorgd, organiseren we geregeld leuke activiteiten naast het werk en kun je je werktijden afstemmen op persoonlijke omstandigheden. De kern van wat wij belangrijk vinden, is het bieden van ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.

Jij

Zin om onze nieuwe duizendpoot te worden? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Driebergen Accountants
Privacy overzicht
Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.