.

Een zorgcoördinatiebedrijf claimt in haar aangifte vennootschapsbelasting 2017 een bijzondere waardevermindering van € 300.000 op een vordering die zij stelt te hebben op haar franchisegever. De inspecteur corrigeert het aangegeven verlies van € 132.420 met dit bedrag tot een winst van € 167.580. Bij het indienen van de aangifte in 2019 weet het bedrijf al dat de franchisegever failliet is verklaard. In hoger beroep speelt de vraag of de afwaardering van € 300.000 voldoende aannemelijk kan worden gemaakt. Meer specifiek is de vraag of de vordering eind 2017 überhaupt bestond.

De franchiserelatie

Als franchisenemer werft de bv zorgopdrachten en coördineert zij de zorgverlening, terwijl de franchisegever deze opdrachten met eigen personeel uitvoert. Voor deze coördinatiewerkzaamheden ontvangt de bv een vergoeding per declarabel uur. Volgens de franchiseovereenkomst moet de franchisegever binnen 15 werkdagen na facturatie betalen, tenzij betalingen door het Zorgkantoor of de gemeenten achterblijven.

Standpunten van de partijen

De bv stelt dat zij ultimo 2017 een vordering heeft van € 360.758 op de franchisegever voor gedeclareerde zorgcoördinatievergoedingen. Deze vordering is volgens de bv niet betaald. Door het faillissement van de franchisegever in februari 2019 zou de vordering met € 300.000 mogen worden afgewaardeerd. De inspecteur stelt dat de bv niet aannemelijk heeft gemaakt dat zij eind 2017 daadwerkelijk een vordering had op de franchisegever. Het overgelegde stuk "Historische mutaties grootboek" wordt niet ondersteund door objectief controleerbare brondocumenten. Bovendien is het ontstaan van een grote vordering in strijd met de franchiseovereenkomst, waarin snelle betaling is afgesproken. Ook in de faillissementsverslagen staat niets vermeld over een vordering, terwijl de bv pas in februari 2019 facturen heeft opgesteld voor de vermeende werkzaamheden uit 2017.

Oordeel van het hof

Het hof oordeelt dat de bv niet aannemelijk heeft gemaakt dat, en tot welk bedrag, zij ultimo 2017 een vordering had op de franchisegever. Ook de in hoger beroep overgelegde stukken, waaronder werkroosters, financiële rapportages en facturen van februari 2019, bewijzen niet dat eind 2017 al een vordering bestond. Het hof wijst erop dat volgens goed koopmansgebruik de waarde van de activa op de balansdatum wordt bepaald naar de feiten en omstandigheden op dat tijdstip. De enkele omstandigheid dat de franchisegever in februari 2019 failliet is verklaard, betekent niet dat een eventuele vordering eind 2017 al onvolwaardig was. Omdat het bestaan van de vordering niet is bewezen, komt het hof niet toe aan de vraag of deze had mogen worden afgewaardeerd.

Bron: Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch | jurisprudentie | ECLI:NL:GHSHE:2025:535 | 25-02-2025

Accountant voor de controlepraktijk

Onze controlepraktijk groeit. Daarom zijn we op zoek naar een accountant. Iemand die ruime ervaring heeft als verantwoordelijke voor wettelijke controles. Al wat ouder? Dat maakt ons echt niet uit. Als je het maar leuk en uitdagend vindt om met een team van jonge mensen te werken. We zijn een middelgroot kantoor. Daardoor zijn de lijnen met klanten, collega’s en kantoorleiding altijd kort en persoonlijk.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Fiscalist

We zoeken een ambitieuze RB die voor onze klanten dé gesprekspartner wil zijn bij alle fiscale zaken. Een man óf vrouw met analytische kwaliteiten en een no-nonsense mentaliteit. Creatief, praktisch én oplossingsgericht. Communicatief sterk en pro-actief. Dat wil zeggen: óók handig in het geven van ongevraagd advies.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich. En de werkdruk is ‘normaal’; je hebt ook tijd voor andere zaken die ertoe doen.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

 

Assistent-accountant voor de samenstelpraktijk

Je bent een ambitieuze assistent op HBO-niveau, met zo’n 5 jaar ervaring bij een soortgelijk kantoor én toe aan een nieuwe stap in je loopbaan. Bij ons ga je je zelfstandig bezighouden met het samenstellen van veelal complexe jaarrekeningen. Jij bent het contact met de klant en trekt de kar. Daarbij begeleid je de jonge medewerkers die jou bij je werk en verantwoordelijkheden ondersteunen.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Accountant

Met je AA-titel op zak ken je het klappen van de zweep in een samenstelpraktijk. Maar je vindt het ook leuk om binnen het team van accountants een eigen specialisme te hebben. Fiscale zaken bijvoorbeeld. Of iets heel anders. Kortom: bij ons krijg je alle mogelijkheden om je verder te ontplooien. Ook in een richting die jou in het bijzonder boeit. Afwisseling én dynamiek dus. Dat héb je bij een kantoor dat niet te klein, maar ook zeker niet te groot is.

Leuke klanten, een gezellig team, mooie kansen, afwisselend werk, zelfstandigheid en veel collegialiteit…, het zijn maar een paar van die plezierige zaken die je bij ons aantreft. Dat daarnaast de arbeidsvoorwaarden prima zijn, spreekt voor zich.

Zin om ons team te komen versterken? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Na heel lang met veel plezier bij ons te hebben gewerkt, gaat één van onze vier secretariaatsmedewerksters met pensioen. Zij gaat dus vertrekken. Daarom zijn we op zoek naar een nieuwe

Duizendpoot

(voor 16 tot 20 uur per week)

Het secretariaat heeft een centrale plek en rol in ons kantoor. Alles wat geregeld moet worden, komt er samen. Van secretaressewerk en de ontvangst van klanten tot het up-to-date houden van ons CRM-pakket, het verzorgen van mailings etc. Een hartstikke leuke baan dus voor een vrolijk mens met pit en initiatief bij wie accuratesse én taalgevoel in de genen zitten. Én die het leuk vindt om in een gezellig team aan de slag te gaan. Ervaring in de accountancy is een pré.

Wij

Fris, scherp, helder. Met die drie woorden geven we aan wat de kenmerken van onze dienstverlening zijn. En dát willen we elke dag waarmaken! Driebergen Accountants is een veelzijdige praktijk. Van zo’n werkgever mag je verwachten dat hij met zijn tijd meegaat. Dat hij weet wat belangrijk is voor medewerkers. Onderzoeken laten keer op keer zien dat zij gelukkig worden van de combinatie vrijheid en verantwoordelijkheid. Onze medewerkers hebben zelf invloed op de invulling van hun werk. Dat werk moet uitdagend en interessant zijn, aansluiten op de eigen kennis, kunde en interesses.

Is dat het enige? Natuurlijk niet! We kennen goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast is de werksfeer plezierig en de omgeving verzorgd, organiseren we geregeld leuke activiteiten naast het werk en kun je je werktijden afstemmen op persoonlijke omstandigheden. De kern van wat wij belangrijk vinden, is het bieden van ontwikkelingskansen en doorgroeimogelijkheden.

Jij

Zin om onze nieuwe duizendpoot te worden? Maak een afspraak, kom kennismaken en vertel ons waarom we juist jou moeten kiezen, hoe jij in het leven staat en wat jij leuk vindt. Stuur een korte mail met je cv naar algemeen@driebergenaccountants.nl en we nemen snel contact met je op.

Driebergen Accountants
Privacy overzicht
Deze website maakt gebruik van cookies zodat we u de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in uw browser en voert functies uit zoals u herkennen wanneer u terugkeert naar onze website en ons team helpen begrijpen welke delen van de website u het meest interessant en nuttig vindt.